power dialers van call centers veroorzaken stiltetelefoontjes


De laatste tijd last gehad van wat ik noem stiltetelefoontjes. Een rinkelende telefoon en dan bij opnemen ineens tuut tuut tuut …Na enig gezoek ben ik erachter. Het is vrij algemeen bekend op internet. Veel callcenters werken met powerdialers die een veel groter aantal nummers tegelijk bellen dan er callcenter-agents oftewel operators beschikbaar zijn. De eerste gebelde nummers krijgen een operator aan de telefoon, als er geen operators beschikbaar meer zijn krijgen de overige nummers bij opnemen geen gehoor. Dus als de operators bijvoorbeeld 2000 nummers in een uur afwerken (ik weet niet hoelang ze gemiddeld over een telefoongesprek doen) dan belt die powerdialer er wel 4000 of 6000. Die powerdailer zoekt dan uit als ie een nummer belt of er een operator beschikbaar is. Zo ja, dan wordt het gebelde nummer doorgeleid. Zo nee, dan hangt de powerdialer automatisch op zodra de telefoon wordt opgenomen. Op die manier hebben de operators, als ze een gesprek beeindigen, altijd onmiddelijk een nieuwe kiestoon van het volgende nummer in hun koptelefoon denk ik. Dat bespaart tijd. En je hoeft alleen maar een betrekkelijk eenvoudig systeem te installeren. Als je na enkele of meerdere stilte telefoontjes een call center aan de telefoon krijgt, niet lang daarna is dat waarschijnlijk de oorzaak van de stiltetelefoontjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *