In de Wet Werk en Bijstand staat dat gemeenten niet hoeven te vragen voor originele bankafschriften; een uitdraai van het rekeningoverzicht via telebankieren is voldoende. Dat was de conclusie van het meldpunt Administratieve Lastenvermindering. Een net verhuisde moeder had geen originele bankafschriften meer en meldde dat ze in verdere financiële problemen dreigde te komen bij de bijstandsaanvraag.
De gemeentelijke dienst ging echter niet akkoord met een uitdraai van het overzicht via telebankieren. Het opvragen van originele bankafschriften kost € 40 euro. Veel geld voor een moeder die langdurig in de bijstand zit en net verhuisd is naar een andere gemeente: met dit bedrag doet zij boodschappen voor een hele week!De gemeentelijke dienst stelt de aanvraag buiten behandeling vanwege het in onvoldoende mate verstrekken van informatie. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd, waren de melder en de medewerkers van het meldpunt het met elkaar eens. Want banken willen af van papieren bankafschriften en adviseren hun klanten om over te stappen op digitaal bankverkeer. Rekeningoverzichten zijn daarin desgewenst eenvoudig zelf uit te draaien als dat nodig is. En dat bespaart geld én spaart het milieu.
Resultaat
Anderhalve maand nadat de melding was binnengekomen schrapte de betreffende gemeentelijke dienst het opvragen van originele bankafschriften. Dit nadat het meldpunt contact met hen had opgenomen en gemeld had dat originele bankafschriften niet verplicht zijn bij de bijstandsaanvraag. Deze ging vervolgens akkoord met de uitdraai van het rekeningoverzicht van internet. Het resultaat: winst voor alle andere bijstandsgerechtigden in deze gemeente!
Andere gemeenten
Steeds meer gemeenten vragen, onder aanjaging van staatssecretaris Bijleveld, geen originele bankafschriften op bij een bijstandsaanvraag. Zoals de gemeenten Echt-Susteren, Enschede, Groningen, Heerhugowaard, Hoogezand-Sappemeer, Leiden, Roermond, Rotterdam en Zwolle.
In deze gemeenten is een uitdraai van internetbankieren voldoende of wordt er met zogenaamde random-readers of calculators gewerkt. Hiermee kan de klant ter plekke inloggen op internetbankieren. Het benodigde afschrift wordt dan geprint in de spreekkamer bij de sociale dienst.
Ook veel bewindvoerders van mensen die onder een wettelijke schuldsanering vallen, maken inmiddels gebruik van uitdraaien via telebankieren en hebben geen originele afschriften van de persoon in kwestie meer nodig. Benodigde bankgegevens kunnen sneller en eenvoudiger worden aangeleverd, waardoor sneller een beslissing kan worden gemaakt over de toekenning van de uitkering.
Meldpunt
Loopt u ook ergens tegenaan in uw contact met de overheid? Bij het meldpunt ‘Administratieve Lastenvermindering’ – lastvandeoverheid.nl –kunt u uw melding kwijt over onnodige administratieve rompslomp. De melding wordt door het meldpunt aangepakt, met als doel een betere overheidsdienstverlening. Voor meer informatie is er de brochure.