Wild west tafrelen in de thuiszorg

Veel bejaarden en gehandicapten hebben thuiszorg en/of huishoudelijke hulp en begeleiding bij o.a. De financiën. Mensen worden ‘s avonds gebeld of ze de medicijnen niet vergeten of krijgen verpleeghulp.

Dit wordt gefinancierd vanuit de WMO. De uitvoering is in handen van particuliere (commerciële) bedrijven. Ook ik heb thuiszorg. Eerst van het Leger des Heils, vervolgens van een andere thuiszorginstelling, ZoBu thuiszorg. Voor de huishoudelijke hulp zit ik nog steeds bij het Leger des Heils. Zobu thuiszorg heeft mij overgenomen, omdat het Leger de thuiszorg heeft afgestoten. Het werd te duur voor hen. De nieuwe thuiszorginstelling werkt goedkoper, maar bij veel gebruikers van de dienstverlening is die dienst daarom verschraald. Ze worden niet meer iedere avond gebeld of alles goed is of ze krijgen niet meer iedere dag bezoek van een verpleeghulp. De gemeente bezuinigt fors op de WMO, waardoor de dienstverlening achteruit gaat..

Madeliefje

Vorige week werd ik gebeld door een wijkverpleegkundige van Madeliefje thuiszorg die zei: ‘ik wil een intakegesprek met u’. ‘Ik zei: wie bent u? Ik heb Zobu thuiszorg’. ‘Dan moet er iets mis zijn gegaan in de communicatie’. En ze hing op. ‘s avonds had ik weer een medewerkster van ZoBu thuiszorg aan de telefoon. Ik vroeg wat er aan de hand was en hoe nu de situatie was. Ze zei: ‘de particuliere thuiszorginstellingen concurreren met elkaar om de markt Als je een klant binnenhaalt is het kassa. Want je kunt de kosten in rekening brengen bij de gemeente. En wat doen die thuiszorginstellingen nu? Het is de keuzevrijheid van de klant wie hij/zij als instelling neemt. Nu proberen de bedrijven klanten van elkaar af te snoepen. Dat gebeurt vaak met het verstrekken van halve informatie. De wijkverpleegkundige van het bedrijf die belt doet het soms voorkomen, dat de thuiszorginstelling die je hebt ermee ophoudt of bezuinigt, en dat je overgaat naar die nieuwe instelling. Je krijgt dan een intakegesprek bij die nieuwe instelling en kassa! Weer een klant erbij’, aldus de medewerkster van ZoBu thuiszorg. Ook ik werd dus gebeld. Het hele systeem is ook fraudegevoelig, bedacht ik, want in principe verwijzen (medische) hulpverleners zoals artsen naar een bepaalde thuiszorginstelling, die er belang bij hebben klanten te werven. Er zijn mij geen gevallen van omkoping bekend, maar de fraude zit als het ware ingebakken in het systeem

overgeheveld

Maar ik heb dus al maanden zorg van een nieuwe instelling ZoBu nadat ik ben overgeheveld door het Leger des Heils. hoe komt Madeliefje aan mijn naam en telefoonnummer en aan het feit, dat ik bij het Leger des Heils heb gezeten? Ik vertrouw de zaak niet naar aanleiding van wat de medewerkster van ZoBu thuiszorg aan de telefoon zei. Op 21 februari rolt er een brief van het Leger des Heils in de bus, gedateerd 10 februari. Hier wreekt zich dat de Post niet op tijd wordt bezorgd. In de brief: ‘Recent bent u voor uw zorg overgedragen naar de organisatie ZoBu thuiszorg. Helaas kunnen wij niet garant staan voor de zorg vanuit deze organisatie en moeten wij u helaas mededelen dat wij op korte termijn op zoek zullen gaan naar een andere zorgpartij voor u. Het Leger des Heils zal zorgen voor een warme overdracht’. Ik snap er niets van. Wat een cryptische brief. Ik ben tevreden over ZoBu thuiszorg. Ik ben overgedragen. Waar bemoeit het Leger des Heils zich mee? Blijkbaar is Madeliefje ingeschakeld door het Leger des Heils. Maar hoe zit het dan met ZoBu thuiszorg? Zij hebben mij overgenomen. Kan een derde partij dan zomaar zeggen: dat draaien wij terug? Ik heb nou het gevoel dat ik als een soort willoos pakketje door de verschillende instellingen over de schutting wordt gegooid.

Zaterdag 22 februari. Ik word ‘ s morgens om 9 uur gebeld door een medewerkster van Madeliefje. ‘ U hebt voortaan thuiszorg van Madeliefje. Wij bellen u iedere morgen’ en ze vraagt me de oren van het hoofd. Ik probeer uit te vinden hoe dit nu kan, maar kan niet goed met haar communiceren. Blijkbaar ben ik in hun planningsysteem opgenomen zonder intake. (Zie boven). Wordt vervolgd.

Piet van der Lende

Update

Dat er heel wat aan de hand is in de wijkverpleging en de thuiszorg blijkt uit deze website

Zorgfraude komt zeer veel voor. In de hele sector zorg vooral in de wijkverpleging en de thuiszorg. Bij het Informatie Knooppunt Zorgfraude (IKZ) zijn in 2023 338 signalen over zorgfraude verzameld door de partners in het knooppunt. De signalen gaan over 293 zorgaanbieders. Over ongeveer driekwart van hen kwam er in 2023 voor het eerst een signaal binnen. IKZ

Plaats een reactie