Klachten over de energiemaatschappij Vattenfall en afsluiting van gas en licht

Veel Amsterdammers hebben een energiecontract afgesloten bij Vattenfall. Als energieleverancier helpen zij zo’n 2 miljoen klanten in Nederland aan energie. Op het spreekuur van de Bijstandsbond zowel het algemene spreekuur als het energiespreekuur komen klachten binnen over de energiemaatschappij. Vroeger kwam een meteropnemer langs om de meterstanden te noteren, maar dat is allang wegbezuinigd. Nu krijgen de klanten een brief met de dreiging: geef je meterstanden door, anders gaan we schatten. Deze brief is een bron van moeilijkheden. Soms geven mensen hun meterstanden door maar zegt Vattenfall deze niet ontvangen te hebben. Daarop gaan ze over tot een schatting. Vaak worden dan via de machtiging tot automatische overschrijving die je hebt afgegeven, hoge bedragen tot wel 600 euro van je rekening automatisch afgeschreven, die je zou moeten bijbetalen, en je moet hemel en aarde bewegen om dat te herstellen door alsnog de reële meterstanden door te geven.

pressiemiddel

Vattenfall gebruikt de schatting als pressiemiddel. Vaak vraagt Vattenfall wanneer je geprotesteerd hebt dan alsnog om en foto van de meterstanden, waar ook het nummer van de meter op moet staan. De foto’s moet je dan per email opsturen. Mensen die geen fototoestel hebben of niet met de smartphone kunnen omgaan en geen email adres hebben komen daardoor in grote moeilijkheden. Ook komt het voor, dat mensen erg zuinig leven en dus lage meterstanden hebben, en die dan hun meterstanden doorgeven en Vattenfall de doorgegeven meterstanden niet gelooft. Daarop verzoeken ze ook alsnog foto’s van de meterstanden door te geven. Op het spreekuur van de Bijstandsbond hebben we uitgevonden, dat er toch een postbusnummer bestaat waar je de fot’ s naartoe kunt sturen per post. Ook bevat de administratie van Vattenfall fouten. Iemand die op het spreekuur kwam had moeilijkheden met Vattenfall, omdat Vattenfall en heel ander meternummer in haar administratie had staan dan het werkelijke meternummer bij de klant thuis.

Mijn gas en licht wordt afgesloten. Wat nu?
Achtergrond:

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je gas en licht wordt afgesloten. Het kan zijn dat je door problemen grote achterstanden hebt opgebouwd in de maandelijkse betalingen door grote schulden.Soms ben je in het incassotraject helemaal aan het eind gekomen. (zie voor het incassotraject ‘wat is de procedure voor de incasso’). Het eerste waar je aan moet denken is dat de energiemaatschappij waarmee je een contract hebt afgesloten niet de eigenlijke afsluiting doet. Dat doet de netbeheerder. Zie daarvoor ook ‘wat is de procedure bij incasso’. De energiemaatschappij beëindigt eenvoudigweg het leveringscontract met u. U moet dan zelf een andere leverancier uitzoeken. De energiemaatschappij geeft aan uw netbeheerder door dat het leveringscontract met u is beëindigd. De netbeheerder kan dan vervolgens besluiten uw energievoorziening af te sluiten.

Wat kan ik doen

Je zult een andere energieleverancier moeten zoeken. Gas en licht afnemen van het net zonder dat je een energieleverancier hebt is strafbaar. Bovendien kan de netbeheerder in de tussentijd het gas en licht afsluiten. Soms zijn er bijzondere omstandigheden buiten je schuld die tot de betalingsachterstanden hebben geleid of zijn er bijzondere (sociale) omstandigheden die afsluiten bijzonder schrijnend maken. Hou er rekening mee, dat de energiemaatschappij alleen het feit van het niet betalen aan de netbeheerder doorgeeft. Dat is echt het enige dat ze doorgeven. Denk dus niet: ze zijn van mijn omstandigheden op de hoogte. Je kunt een brief schrijven aan de netbeheerder of anderszins contact opnemen om de dreigende afsluiting te bespreken. Doe dit echter niet zonder deskundige hulp, bijvoorbeeld van schuldhulpverleningsbureau. Verder is het zo, dat er een speciale wet is, die voorwaarden verbindt aan het afsluiten van gas en licht in de winter..

Waar kan ik terecht

In Amsterdam kun je voor de afsluiting van gas en licht terecht bij de Bijstandsbond. Wij doen in principe echter niet aan schuldhulpverlening. Neem dus contact op met een bureau voor schuldhulpverlening om je problemen te bespreken en wanneer er meerdere schulden zijn.

Piet van der Lende

Plaats een reactie