De Kuinder koggeDe kogge is een vaartuig dat voor het eerst in Noord-West Europa in de 13e eeuw werd gebouwd. De kogge had allerlei voordelen ten opzichte van vaartuigen die tot dan toe gebruikt werden. Het schip had een laadvermogen van wel 80 tot 100 ton en kon grote ladingen over grote afstand vervoeren. De uitvinding van de kogge betekende een nieuwe impuls voor de internationale handel. De koggen vervoerden hout, graan, pelzen en stokvis uit Noord-Europa naar het zuiden en haalden zout uit Portugal, wijn uit Frankrijk en wol uit Engeland. Zo ontstonden ook langs de Zuiderzee kust steden, die groot worden door de internationale handel. Kampen is daarvan een voorbeeld. Maar er waren ook 'Kuinder koggen'. In een boek van E. Verwijs uit 1869 zijn teksten opgenomen uit de grafelijke rekeningen van de graven van Holland, met name de rekeningen die aan het eind van de 14e eeuw werden opgesteld naar aanleiding van veldtochten die hertog Albrecht van Beieren ondernam (oa in 1396) om Friezen te onderwerpen. De rekeningen bevatten een opsomming van de uitgaven die werden gedaan om het leger dat naar Friesland ging van proviand te voorzien. (1) In deze rekeningen wordt verschillende malen gesproken over 'koeynre kogghen'. Volgens Verwijs ging het bij deze koggen om vaartuigen van 30 tot 32 riemen voorzien, en wanneer de koggen bij oorlogvoering werden gebruikt waren er tinnen of houten beschutsels aan toegevoegd zodat de schepen tegen enteren waren beveiligd. De term 'koeynre kogghe' zou volgens Verwijs in de grafelijke rekeningen zijn gebruikt in de betekenis van Kuinderse Kogge, van de Kuinre afkomstig, zoals we ook spreken over 'Scheveninger Bom'. Er waren echter zeer veel typen koggen en het kan ook zijn dat de 'koeynre kogghen' uit andere plaatsen afkomstig waren, maar op een scheepswerf in Kuinre gebouwd werden. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen, welke interpretatie de juiste is. Ter voorbereiding van de tocht uit 1396 lezen we, dat er voorbereidingen
werden getroffen om met Kuinder koggen vee over te brengen van Eembrugge
naar Hoorn en vandaar naar Staveren. Daar werd het vee geslacht en diende
het als voedsel voor het leger van de graaf. Eerst gaat een Jan Claes
soen van Amsterdam naar Hoorn, om de daar gelegen kuinder koggen naar
Eembrugge te zenden zodat ze het vee dat men daar gekocht had konden inladen.
'Item Jan Claes soen te Hoern ghereyst van Aemsterdam, die die beest halen
souden, die wii ghecoft hadden, van waghenhuir ende van scwt huier xxgr'.
Uit een volgende post blijkt, dat de Kuinder koggen die voor het veevervoer
gebruikt werden met ongeveer 30 ossen konden worden geladen. Bij de uitgaven:
'Eerst van ses hondert ende acht ossen over te brenghen vander Eembrugghe
tot Hoern, dair toe ghebezicht achtien koeynre kogghen, ende elken koeynre
kogghen ghegheven vier scilde'. (2) Als u meer wilt weten over de kogge als zeilschip kunt u terecht op de website die gemaakt is om de kogge te promoten, die men in Kampen heeft nagebouwd, de Kamper kogge. (1) Verwijs, 1869 Zeeslag met Koggen bij Sluis tijdens de honderdjarige oorlog. De Slag bij Sluis was een zeeslag op 24 juni 1340 tussen Engeland en Frankrijk. Koning Eduard III van Engeland bracht met zijn leger op Sint-Jansavond de Franse vloot tot zinken ter hoogte van de monding van het Zwin bij Sluis. Deze zeeslag vond plaats in het kader van de Honderdjarige Oorlog tussen Engeland en Frankrijk, en het was zelfs het eerste treffen in deze oorlog. Illustratie uit het boek Deux chefs de guerre au Moyen Age. Jacques De Certaines (Auteur) Foto's van de nagebouwde Kamper kogge
op bovenstaande foto ziet u een replica van een kogge afgemeerd in de haven van Amsterdam tijdens het evenement Sail 2005, waar vele historische schepen te zien waren. De kogge is gebouwd naar het voorbeeld van een in Flevoland ter hoogte van Nijkerk opgegraven wrak. Strikt genomen hoeft het dus niet perse een kogge uit Kampen te zijn geweest, maar kan hij ook afkomstig zijn uit andere plaatsen, bijvoorbeeld Kuinre. Hierboven ziet u de achtersteven van de kogge
met de opbouw, het zogenaamde kasteel. Bij latere koggen werd er ook op de
voorsteven een dergelijk kasteel gebouwd. Het kasteel was bedoeld om de kogge
bij aanvallen van zeerovers of in oorlogstijd beter te kunnen verdedigen. De voorsteven van de kogge
|